Kundservice: +46 8 638 88 50

Tid över istället för övertid

Butikskedjan Glitter, med 253 butiker i Norden och Polen, har kapat sina inventeringstider dramatiskt med den mobila lösningen CubLink®. – Vi sparar 80% av tiden, säger Jimmy Bixfeldt.

Glitter hjälper tjejer och kvinnor i alla åldrar att skapa sin personliga stil med prisvärda modesmycken, accessoarer och stylingtips.

I samtliga 253 butiker i Norden och Polen har Glitter implementerat en inventeringslösning från Cub, komplett med system, handdatorer och dockningsstationer.
- Vi har även integrerat lösningen med vårt befintliga affärssystem, Microsoft Dynamics AX, säger Jimmy Bixfeldt, IT-ansvarig på Glitter.

Jimmy berättar att man tidigare var tvungna att plocka in extrapersonal på kvällar och nätter för att hinna med inventeringarna, som då gjordes på det gamla sättet med papper, penna och telefon.
- Vi började se oss om efter en modernare, säkrare och effektivare lösning och träffade ett antal tänkbara leverantörer. Cub visade upp den klart bästa och mest kostnadseffektiva lösningen, de hade dessutom kompetenta och trevliga medarbetare.

Säkra och täta inventeringar

Lösningen, som används i Glitters butiker sedan 2009, bygger på CubLink® StockTaking, ett standardsystem för inventering som utvecklats av Cub och anpassas efter varje kunds verksamhet, krav och önskemål. I leveransen till Glitter ingår även handdatorer till samtliga butiker och ett tjugotal enheter till lagret i Söderköping.
- Nu kan ordinarie butikspersonal inventera löpande under butikstid. Uppskattningsvis sparar vi 80% av tiden och kan därför inventera oftare och säkra upp att vi har rätt produkter i rätt mängd i alla våra butiker, säger Jimmy.

Integrerat med Microsoft Dynamics AX

Förutom inventering kan butikspersonalen sköta kassationer och returer gentemot lagret via Cub-systemet och sina handdatorer.

I Glitters butiker finns inga trådlösa nätverk, handdatorerna synkroniseras istället med affärssystemet via en dockningsstation, som samtidigt laddar handdatorerna.
- Cub har specialanpassat systemet och handdatorerna till vårt affärssystem så att det fungerar exakt enligt våra önskemål. Bland annat har de utvecklat en webbservice som ser till att affärssystemet kommunicerar med handdatorerna via TCP/IP, avslutar Jimmy.