Kundservice: +46 8 638 88 50

Aktuellt

Cub Business Systems levererar plocklösning till Coops nya online-satsning  

2017-06-22

I maj startade Coop sitt nya e-handelsnav i södra Stockholm och kommer i och med det att tredubbla sin kapacitet för näthandel. Coops nya lager har en yta om ca 6000 m2, och ska hantera order från Stockholm och Mälardalen. Totalt kommer upp till 100 plockare samtidigt att plocka on-line order. Cub Business Systems har fått förtroendet att leverera den lösning som ska hålla reda på att rätt varor plockas och packas till rätt kund. 

I Coops nya lager i Kungens Kurva, söder om Stockholm, plockas ett stort antal kundordrar varje dag. För att klara detta, behövde Coop ett nytt system för att på ett kvalitativt och effektivt sätt kunna säkerställa sin starka tillväxt. Det nya lagret är en s.k. ”Dark Store”, vilket innebär att den enbart används för att plocka on-line ordrar. Man kan inte som konsument komma dit och handla själv. 

– Vi är naturligtvis glada över att ha fått förtroendet att få leverera vår lösning Pick&Collect till Coop och till ett specifikt lager som bara används för att plocka on-line ordrar. Cub lösning finns redan i fler än 200 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i en Dark Store, vilket innebär att ett stort antal order ska hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems. 

Coop startar nu med att använda Cubs lösning för plockning i det nya lagret i Kungens Kurva, men tanken är också att enskilda butiker ska kunna använda samma lösning i framtiden. 

– Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras, säger Niklas Zeltin, Operativ chef för Online på Coop 

– Vi har nu vår lösning hos de tre stora aktörerna på svensk dagligvarumarknad, vilket är ett bevis på att vårt system innehåller de funktioner som är nödvändiga för att snabbt och korrekt hantera ett stort antal order. Detta oavsett ifall man använder det i en enskild butik eller på ett plocklager som i Coop fall. Vi menar att vi är de enda som idag kan leverera en lösning på detta, som även innefattar de viktiga delarna att hantera utlämning till kund i butik, eller utleverans via hemkörning till kunden. Detta för att öka möjligheterna till kontaktytor med kunden även vid on-line order, avslutar Marcus. .

Cub logga

Cub Business Systems dubbelt prisade på nordiskt möte 

2017-06-02

Under onsdagskvällen fick Cub Business Systems anledning att fira när Zebra Technologies delade ut priser. Cub Business Systems vann två priser, både för bästa ISV (Independent Software Vendor) och bästa lösning. Under onsdagen hade Zebra Technologies sitt stora nordiska möte i Göteborg och under kvällen var det prisutdelning. Cub Business VD fick två gånger gå upp för att hämta priser i kategorierna ISV och bästa lösning. 

– Zebra Technologies är en av världens största tillverkare av utrustning och lösningar inom automationsindustrin, så det här är naturligtvis en stor sak för oss, säger Göran Thörn, VD på Cub Business Systems. De belönas bland annat för att de ligger långt fram i att transformera lösningar från befintliga plattformar till Android-enheter men också för sin starka Pick & Collect-lösning som etablerat sig i Sverige. 

– Vi är naturligtvis glada över båda utmärkelserna vi vunnit. Det är ett erkännande för det samarbete vi har med Zebra, men även för de starka lösningar som vi utvecklar och levererar till våra kunder. Ett tecken på det är också att flera av de största aktörerna på den svenska detaljhandelsmarknaden använder våra system, och att vi också nu märker av ett stigande intresse från utlandet, säger Göran Thörn.

Cub logga

Cub presenterar logistiklösningar som skapar nära kundrelationer när E-handel och butikshandel går samman 

2017-05-03

Cub Business Systems erbjuder sömlösa logistiska lösningar där konsumenten kan följa sin beställning genom e-handels näringskedja, från butik till valfritt utlämningsställe. Samtidigt som de erbjuds direkt kommunikation med det säljande företaget genom hela processen. – Traditionell handel håller på att förändras i grunden och då är det viktigt att vi tar täten, säger Kristoffer Browall, Key Account Manager.

Detaljhandelns spelregler håller på att skrivas om från grunden. Numera erbjuder matbutiker hopplockade matkassar, med hemleverans, drive through-hämtning eller ett personligt möte i affär. De senaste åren har intresset för Click and collect-försäljningen ökat i Europa. För Cub Business Systems är det viktigt att erbjuda tongivande logistiklösningar på den innovativa marknaden och överträffa den digitala konsumentens förväntningar. 

– Vi erbjuder lösningar för att kunderna ska kunna knyta konsumenterna närmare till sig. E-handeln kan innebära att kunderna aldrig träffar eller har kontakt med sina konsumenter. Med vår lösning finns möjligheten att integrera med konsumenterna om de så önskar, säger Kristoffer Browall. 

Trots dagens snabba leveranstider och lättillgängliga webbshoppar, finns det fortfarande behov att mötas i e-handelns näringskedja. Det finns en önskan hos konsumenterna att kommunicera med företaget under hela orderprocessen. Med sin logistiska lösning lyckas Cub Business Systems leva upp till kundens förhoppningar.  

– Vi kan erbjuda butikerna ett system som gör att de kan föra en dialog med sina kunder och skapa ett förtroende under hela processen, till exempel om det skulle ske förändringar i ordern. Samtidigt som vi erbjuder butikerna lösningar för hela kundmanövreringen, allt ifrån planering av utkörning och till att plocka varorna i rätt ordning, säger Urban Engström, Marketing Manager. 

För de butiker som ser ett problem i att börja med butiksplockning av e-handelsordrar, så erbjuder Cub Business Systems ett unikt mobilbaserat lagersaldo-system som gör det enklare för butiker att hänga med i E-handels tidsålder. Systemet förser butiken med korrekt information om vad som finns tillgängligt för plockning av en e-handelsbeställning. – Det är viktigt eftersom man inom till exempel fashion inte blir så nöjd ifall man beställt en grön tröja och den sedan blir ersatt med en gul. Inom dagligvaror är det ett mindre problem att ersätta en Felix-ketchup med en Heinz, om varan tagit slut, säger Urban Engström. 

 Idag erbjuder Sveriges största matkedjor en click and collect-tjänst till sina kunder. ICA, Hemköp, Willys och Coop använder sig alla av Cub Business Systems system. 

 Urban Engström och Kristoffer Browall jobbar för att skapa lösningar som ger konsumenterna fler valmöjligheter. Steget mellan butik och e-handel har aldrig varit närmare.

Cub logga


Cub Business Systems lösning får rubriker utomlands.

2016-06-03

I veckan publicerade den amerikanska tidningen The Wall Street Journal en artikel om de svenska företagen Postnord AB och ICA, som är först i Skandinavien med att leverera mat direkt hem till kundernas kyl. Bakom tekniken står Cub Business System och startupen Glue AB. 

I artikeln kan vi läsa om att 20 stockholmshushåll får testa det nya leveranssystemet, vilket bland annat innehåller ett nytt, tekniskt tillägg till din ytterdörr som gör att du kan låsa upp med din smartphone. Anledningen till att systemet testas är för att Postnord och ICA tillsammans ska utvärdera om erbjudandet att beställa via ICA:s e-handel och få matvarorna levererade hela vägen in till kylen, går hem hos kunderna. 

Själva dörrinstallationstillägget är framtaget av Glue AB, men Cub Business Systems lösning Pick&Collect använder ICA för att ta hand om sina e-handelsbeställningar och plockningen av matvarorna som sedan levereras till kundernas kyl. Hur leveransen går till, från att varorna plockas i butiken med hjälp av Cub:s lösning, till att de placeras i kundernas kyl, beskrivs i ett videoklipp i anslutning till artikeln. 

– Det känns givetvis väldigt spännande att amerikansk media har fått nys om våra svenska lösningar, särskilt roligt att vårat system Pick&Collect beskrivs så tydligt i videoklippet, säger Henrik Renefeldt, försäljningschef Cub Business System.

Läs hela artikeln:  här

 
Cub logga

Business Systems lösning får rubriker utomlands.

2016-06-03

I veckan publicerade den amerikanska tidningen The Wall Street Journal en artikel om de svenska företagen Postnord AB och ICA, som är först i Skandinavien med att leverera mat direkt hem till kundernas kyl. Bakom tekniken står Cub Business System och startupen Glue AB. 

I artikeln kan vi läsa om att 20 stockholmshushåll får testa det nya leveranssystemet, vilket bland annat innehåller ett nytt, tekniskt tillägg till din ytterdörr som gör att du kan låsa upp med din smartphone. Anledningen till att systemet testas är för att Postnord och ICA tillsammans ska utvärdera om erbjudandet att beställa via ICA:s e-handel och få matvarorna levererade hela vägen in till kylen, går hem hos kunderna. 

Själva dörrinstallationstillägget är framtaget av Glue AB, men Cub Business Systems lösning Pick&Collect använder ICA för att ta hand om sina e-handelsbeställningar och plockningen av matvarorna som sedan levereras till kundernas kyl. Hur leveransen går till, från att varorna plockas i butiken med hjälp av Cub:s lösning, till att de placeras i kundernas kyl, beskrivs i ett videoklipp i anslutning till artikeln. 

– Det känns givetvis väldigt spännande att amerikansk media har fått nys om våra svenska lösningar, särskilt roligt att vårat system Pick&Collect beskrivs så tydligt i videoklippet, säger Henrik Renefeldt, försäljningschef Cub Business System. .

Läs hela artikeln:  här

 
Cub logga




Cub Business Systems lösning får rubriker utomlands.

2016-06-03

I veckan publicerade den amerikanska tidningen The Wall Street Journal en artikel om de svenska företagen Postnord AB och ICA, som är först i Skandinavien med att leverera mat direkt hem till kundernas kyl. Bakom tekniken står Cub Business System och startupen Glue AB. 

I artikeln kan vi läsa om att 20 stockholmshushåll får testa det nya leveranssystemet, vilket bland annat innehåller ett nytt, tekniskt tillägg till din ytterdörr som gör att du kan låsa upp med din smartphone. Anledningen till att systemet testas är för att Postnord och ICA tillsammans ska utvärdera om erbjudandet att beställa via ICA:s e-handel och få matvarorna levererade hela vägen in till kylen, går hem hos kunderna. 

Själva dörrinstallationstillägget är framtaget av Glue AB, men Cub Business Systems lösning Pick&Collect använder ICA för att ta hand om sina e-handelsbeställningar och plockningen av matvarorna som sedan levereras till kundernas kyl. Hur leveransen går till, från att varorna plockas i butiken med hjälp av Cub:s lösning, till att de placeras i kundernas kyl, beskrivs i ett videoklipp i anslutning till artikeln. 

– Det känns givetvis väldigt spännande att amerikansk media har fått nys om våra svenska lösningar, särskilt roligt att vårat system Pick&Collect beskrivs så tydligt i videoklippet, säger Henrik Renefeldt, försäljningschef Cub Business System. .

Läs hela artikeln:  här

 
Cub logga


Cub växer och söker fler utvecklare.

2016-02-11

Efterfrågan på Cubs lösningar och tjänster ökar hela tiden. Därför söker vi nu förstärkning på utvecklingssidan. Se vår annons hos Academic Work: https://www.academicwork.se/annons/systemutvecklare/14966874

 

ICAs Online satsning effektivare än förväntat! Cubs plocklösning bidrar till detta.

2015-11-16

Utrullningen av Ica Online fortsätter. En slutsats så här långt är att butiksplockningen av internetbeställningar är effektivare än väntat. Det gör att ett centralt plocklager skjuts på framtiden. Detta förmedlar Icanyheter i sitt nyhetsbrev den 16 november

I samband med Ica Gruppens delårsrapport i onsdags framgick att utrullningen av Ica Online går enligt plan. Till årsskiftet räknar ledningen med att det finns 150 butiker som är anslutna till systemet. Nu visar det sig också att det går smidigare än väntat att plocka nätbeställningarna i Ica-butikerna. – Vi ser att det är mer effektivt än vad vi trodde, sa vd Per Strömberg i samband med en analytikerträff. Slutsatsen gör att Ica skjuter fram planerna på centralt plock för Ica Online.

Cub är leverantör av den lösning som effektivt hanterar och underlättar att plocka ihop ordrarna i butik. Systemet gör det effektivare och snabbare att korrekt plocka ordrar, samt att planera för utlämning och hemkörning till konsument.

Läs hela artikeln här: mer om CubLink Pick&Collect här

 
Cub logga

 

Fortsatt framgång för Cubs plocklösning Pick&Collect.

2015-09-29

Ytterligare en större dagligvarukund har valt att gå vidare med Cubs lösning för plockning av webbordrar, CubLink® Pick&Collect. Cubs lösning förenklar avsevärt arbetet i butik, då den tar hänsyn till de förutsättningar man har när det gäller att plocka i en miljö som normalt är organiserad för att kunder själva ska plocka varor. Till detta behövs också stöd för att göra själva plockarbetet så enkelt som möjligt och kunna hantera de situationer som kan uppstå vid plock. Det måste gå snabbt, samtidigt som eventuella felkällor måste minimeras.

«Cub har investerat mycket tid i att ta fram en så heltäckande lösning som möjligt, och nu ser vi att kunderna tar till sig av de många möjligheter som vårt system ger” säger Henrik Renefeldt, försäljningschef på Cub. ”Att fler och fler kunder visar intresse för CubLink® Pick&Collect är naturligtvis ett tecken på detta” fortsätter Henrik. ”Och, vi lägger till nya funktioner hela tiden för att göra lösningen ännu bättre”. ”Vi är verkligen på rätt väg, vilket även det intresse vi fått från utlandet visar” avslutar Henrik.

Läs mer om CubLink Pick&Collect här

 
Cub logga

 

Privab väljer Cub som leverantör för nytt ordersystem

2015-09-28

Privab, som består av privata grossister i samverkan, har valt Cub som leverantör av sitt nya ordersystem, CubLink® OrderCentral. Privab säljer varor till servicehandel och dagligvaruhandel samt utvecklar och äger koncepten GottMix och MyWay..

Med OrderCentral kan grossisten erbjuda en sofistikerad beställningslösning till butiker att enkelt via en app i mobil eller handdator lägga sina beställningar direkt till Privab. Det gör att kunden inte behöver skaffa en speciell hårdvara för orderläggning, utan allt kan ske i en smartphone. Lösningen innehåller också stöd för att beställa och skriva ut hyllkantsetiketter, samt att man kan jobba med ”favoritlistor” över varor som beställs ofta. Det gör att varor som beställs återkommande, ligger färdiga att beställas direkt i ordern.

”Genom vår lösning CubLink® OrderCentral kan Privab erbjuda sina kunder en lättarbetad och kostnadseffektiv beställningslösning. Då man kan använda sin smarta mobiltelefon, är funktionen alltid tillgänglig utan behov av extra hårdvara”, säger Cubs försäljningschef Henrik Renefeldt.

Systemet tas i bruk under hösten 2015

 
Cub logga

 

Cub fortsätter växa på fackhandelssidan

2015-09-25

Cub har efter sommaren fått en ny order för leverans av flera hundra handdatorer från en av Sveriges största aktörer inom fackhandel. Ordern är ett led i att byta ut gammal utrustning och för att bättre hantera ny funktionalitet gentemot det nya affärssystemet.

”«Vi är naturligtvis glada över det fortsatta förtroende som kunden med verksamhet i både Sverige och Norge ger oss. Användarna får nu tillgång till en modernare handdator och med nya funktioner som kommer att stödja arbetet på ett enklare sätt » säger Kristofer Browall, kundansvarig. «Genom ny teknik är man också bättre förberedd för att kunna utnyttja framtida möjligheter» menar Kristofer.

 
Cub logga

 

Cubs säljsystem till United Bakeries

2015-09-25

United Bakeries importerar och säljer mat- och kaffebröd för bakeoff-bakning till de store dagligvarukedjorna i Sverige. Man har nu valt att gå vidare med Cubs surfplattelösning CubLink SalesForce för att förenkla ordertagandet på fältet.

”Cub-lösningen underlättar och snabbar upp vår orderprocess, då alla nödvändiga funktioner är enkla att hantera och den färdiga ordern sedan snabbt skickas till vårt affärssystem, säger Bjørn Weir, ekonomichef på United Bakeries i Sverige. ”När vi besöker våra kunder är vi ibland på platser där det är svårt att koppla upp sig via mobilnätet, vilket vårt tidigare sätt att jobba krävde”. ”Det gör att Cub-lösningen, där systemet även kan köras off-line, klart underlättar för oss” fortsätter Bjørn. ”Vi har nu utrustat hela vår säljkår med Cubs lösning och jobbet går snabbare nu” avslutar Bjørn.

 
Cub logga

 

Cub Business Systems höjs till Elite Specialist nivå hos Zebra Technologies

2015-01-30

Cub Business Systems har erhållit den högsta nivån som Elite Specialist Application Partner inom området Mobile Computing hos Zebra Technologies (tidigare Motorola Solutions Enterprise Division), världsledande leverantör av mobila produkt- och systemlösningar. Genom detta fördjupas det partnerskap som påbörjades under 2012.

Inom hela Europa finns endast 20 st Partners med Elite Specialist-nivå av totalt 1200 st Applications Partners. Utnämningen ger Cub än bättre förutsättningar att leverera sina mobila lösningar baserade på utvecklingsplattformen CubLink® som idag framgångsrikt används hos flertalet större kedjor inom detaljhandeln. Zebra Technologies omfattande produktprogram och stora kunnande inom området Enterprise Mobility ger ökade förutsättningar för expansion i Norden.

”Zebras breda produktsortiment passar utmärkt in de flexibla lösningar som Cub levererar, där bl.a. handdatorer baserade på Android är av stort intresse för våra kunder. På senare tid har två av våra största kunder valt att jobba i den miljön”, säger Urban Engström, marknadschef på Cub. ”Vi får nu möjlighet att förstärka samarbetet med Zebra och ett fördjupat produktkunnade vilket kommer att gynna våra kunders lösningar i framtiden” fortsätter Urban.

”Vi är mycket glada att Cub med sina beprövade lösningar och omfattande kundbas nu nått den högsta nivån inom vårt partnerprogram”, säger Mikis Samaras, partneransvarig för Zebra Technologies. ”Med sin gedigna erfarenhet och kunnande är Cub en värdefull partner för oss. Vi ser fram mot det fördjupade samarbetet” avslutar Mikis.

Läs mer om Cub här

Cub logga

Cubs plocklösning för webbhandel skördar nya framgångar

2014-08-21

Cubs lösning för plockning av webbordrar får allt fler användare. Genom att fler detaljhandelskedjor även använder sina butiker för att plocka ihop kundernas ordrar, blir behovet av enkla och effektiva system stort. CubLink® Pick&Collect erbjuder detta, då man via det administrativa systemet kan planera och styra plockordning, gruppera varor, prioritera ordrar och även planera leverans till kund för de som själva kör ut sina varor till kunden. Förutom detta erbjuder lösningen en lättarbetad mobil funktion för själva plockningen. Det kompletta system som Cub erbjuder, har gjort att en av Sveriges största detaljhandelskedjor nu valt CubLink® Pick&Collect för sina butiker.

«Naturligtvis är vi glada över att en av de största aktörerna på detaljhandelsmarknaden väljer att samarbeta med Cub. Det visar på vår förmåga att erbjuda effektiva och lättarbetade system som ligger helt rätt i tiden. Arbetet blir effektivt och det blir lätt att styra order-och plockflödet » säger Göran Thörn, VD på Cub. «Att vi sedan bygger lösningar oberoende av vilken mobil enhet som kunden väljer att jobba med, gör systemet flexibelt utifrån kundens förutsättning» fortsätter Göran. Leverans av systemet kommer att ske under hösten 2014.

Läs mer om CubLink Pick&Collect här

Cub logga

Stor kompletteringsorder till Cub

2014-08-15

En av Sveriges största fackhandelskedjor har gått vidare med Cub för en ny order omfattande flera hundra handdatorer samt systemutveckling i samband med uppgradering till nytt affärssystem. Samtidigt med detta utökas Cubs lösning med ny funktionalitet för ännu bättre kontroll och stöd för butikspersonalen. Genom detta kommer flera av kedjans butiker nu få tillgång till den nya lösningen.

«Ordern är ett ytterligare bevis på det förtroende vi har hos kunden, och på vår förmåga att bygga kundanpassade system utifrån kundernas önskemål» säger Kristofer Browall, kundansvarig. «Vi fördjupar det samarbete som vi har sedan ett antal år tillbaka, vilket också tyder på förtroende kring det Cub erbjuder» menar Kristofer.

Cub logga

Cub utvecklar mobila lösningar för flera operativsystem

2014-08-08

Har ni funderingar kring vilken typ av lösning som kommer att gälla vid val av nya mobila lösningar och system inom ett år, tre år, fem år för professionella mobila enheter och tillhörande applikationer? Framtidens kristallkula är en smula grumlig men några tydliga slutsatser i nutid är:

  • Windows CE och Mobile är fortfarande i majoritet och körs hos de som redan har befintliga applikationer och hårdvara.

  • Cub ser för närvarande inga nya applikationer som byggs på Microsofts Windows 8.1 Embedded… ännu.

  • Nya system och ny hårdvara domineras starkt av Android-baserade enheter.

  • Sedan finns även Apple iOS som ett alternativ men hittills är tillämpningarna mer av karaktären privatkonsument.

Cub använder verktyg och metoder som används av majoriteten och är världsstandard för att slippa måla in sig i begränsade teknologier och osäkra framtidsstrategier. Det innebär att Cub numera använder samma utvecklingsverktyg som möjliggör att mobila lösningar och applikationer kan erbjudas för samtliga operativsystem för mobila enheter. T ex används nu detta verktyg för att konvertera vårt Pick&Collet system från Windows till Android. För dig som kund minskar vi därmed risken för att välja mobila enheter med minskad utvecklingspotential i framtiden.

«Vinsterna med en (1) utvecklingsmiljö och en i majoritet gemensam kodbas är imponerande goda. Vår strategi och absoluta målsättning är att nu kunna erbjuda transparanta lösningar för de olika operativsystemen med en acceptabel samt minimal insats där kostnaden för mjukvaran inte längre avskräcker från att byta hårdvara och operativsystem « säger Johan Bernalt, utvecklingschef på Cub. «Det här ger stora möjligheter för kunder som t ex vill kunna erbjuda sina medarbetare funktioner i både enklare konsumentmobiler som professionella handdatorer» fortsätter Johan «och ger Cub möjligt till att snabbt kunna anpassa våra lösningar till marknadens tekniska utveckling» avslutar han.

Cub logga

Cub Business Systems erhåller ytterligare certifieringar från Motorola

2014-02-10

Redan sommaren 2013 erhöll Cub godkännande på Specialist nivå inom området Mobile Computing. Nu stärker vi ytterligare vår verksamhet med att i februari erhållit den högsta nivån, Elite Specialist, inom området Industrial Mobile Computing.

"Vår nya certifiering är ett ytterligare erkännande av vår systemsatsning inom mobila lösningar, där vi också ser en fokusering kring röststyrda plockningssystem, Speech, där vi fördjupat vårt engagemang med tunga utbildningar för att kunna leverera och stödja våra kunder i sina logistiklösningar” säger Göran Thörn, VD på Cub Business Systems.”Med vår plattform CubLink blir Speech en ytterligare möjlighet för våra kunder att optimera sin verksamhet utifrån just sina specifika förutsättningar” fortsätter Göran. ”Att Motorola ser oss som en stark samarbetspartner ser vi också som ett erkännande för det vi gör mot marknaden" avslutar Göran.

Kontakta oss för mer information om Industriell lösningar och Speech/röststyrda plocksystem på info@cub.se eller 08-638 88 50.

Cub logga

Vad driver morgondagens försäljning inom handeln?

2013-12-17

Redan för decennier sedan byggde detaljhandeln på relationer: När kunderna kom in genom ytterdörren, hälsade handlaren personligen på dem och frågade hur man kunde hjälpa till. Kunderna litade på att handlaren kunde hjälpa dem med vad de behövde och berättade för dem om nya produkter som fanns på hyllan. Redan för decennier sedan byggde detaljhandeln på relationer: När kunderna kom in genom ytterdörren, hälsade handlaren personligen på dem och frågade hur man kunde hjälpa till. Kunderna litade på att handlaren kunde hjälpa dem med vad de behövde och berättade för dem om nya produkter som fanns på hyllan.

Idag är läget ett annat. Större enheter och fler kunder gör att personalen har svårt att hålla all kunskap i huvudet. Konsumenterna har heller inte samma lojalitet med butiken längre. Därför jobbar handeln idag med att förbättra sina kunders upplevelse, fullt medvetna om att samtidigt har kunden alla möjligheter att handla vart de vill och när de vill, ofta utan att ens gå in i en butik. Kundens inköpsbeteende har radikalt ändrats, med möjlighet att först gå via en hemsida, social webbplats eller appar utanför butiken. Men, fortfarande VILL de flesta konsumenter göra sina inköp i butik.

Då kundens inköpsmönster ändras, ställer det ytterligare krav på att logistik och information är tillgänglig och korrekt, här och nu. Cub arbetar med lösningar som ska kunna stödja detta. Kontakta oss så berättar vi mer.

CubLink® SalesForce nu även med CRM-funktionalitet

2013-06-24

Med CRM-funktionerna i CubLink® SalesForce kan säljaren på fältet snabbt rapportera in sitt arbete samtidigt som säljledningen kan få ut sina budskap på ett effektivt sätt. CRM-funktionen är också integrerad med andra delar i iPaden, som tex Kalendern, vilket gör att man i CubLink® SalesForce kan ange tid för nästa möte vilket då blir direkt infört i kalendern.

Systemet besår av två delar, dels själva funktionen i iPad, dels en webbaserad serverdel som kan nås från vilken dator som helst som har tillgång till Internet.

Kontakta oss så berättar vi mer.

Cub logga

Fortnox nu integrerat mot CubLink® SalesForce

2013-06-24

CubLink® SalesForce finns nu med integration mot ett av Sveriges mest utbredda och webbaserade affärssystem, Fortnox. Genom integrationen synkroniseras artikel- och kundregister, och order kan sedan sändas direkt in i Fortnox affärssystem.

Kontakta oss för mer information.

Cub logga

Cub Business Systems accrediterade till Specialist nivå hos Motorola Solutions

2013-06-11

Cub Business Systems har erhållit godkännade på Specialist nivå inom området Mobile Computing hos Motorola Solutions, världsledande leverantör av mobila produkt- och systemlösningar. Genom detta fördjupas det partnerskap som påbörjades under 2012.

Specialistnivån ger Cub ännu bättre förutsättningar att leverera sina mobila lösningar baserade på utvecklingsplattformen CubLink®, som idag framgångsrikt bl.a används hos flertalet större kedjor inom detaljhandeln. Motorola Solutions omfattande produktprogram och stora kunnande inom området Enterprise Mobile Computing ger fortsatta förutsättningar för expansion både i Sverige och Norge.

”Motorola Solutions breda produktsortiment passar utmärkt in de flexibla lösningar som Cub levererar, där bl.a. handdatorer baserade på Android är av stort intresse för våra kunder. På senare tid har två av våra största kunder valt att jobba i den miljön”, säger Urban Engström, Marknadschef på Cub Business Systems AB. ”Vi får nu möjlighet att få ett närmare samarbete med Motorola Solutions och ett fördjupat produktkunnade vilket kommer att gynna våra kunders lösningar i framtiden” fortsätter Urban.

”Vi är mycket glada att Cub med sina beprövade lösningar och omfattande kundlista nu nått denna högre nivå inom vårt partnerprogram PartnerEmpower”, säger Mikis Samaras, partneransvarig i Norden för Motorola Solutions. ”Cub är en värdefull partner för oss med sin gedigna erfarenhet och kunnande. Vi ser fram mot det fördjupade samarbetet” avslutar Mikis.

Cub logga

Lasse Bjørnerud Daglig Leder för Cub Business Systems AS

2013-03-14

Daglig leder för Cub Business Systems AS är Lasse Bjørnerud. Lasse har en gedigen erfarhet från mobila lösningar och Auto-ID system, genom att tidigare arbetat i företag som Zebra Technologies, PSI Group AS, Unic Professional, m.m.

"Jag känner det mycket inspirerande att börja arbeta med Cubs lösningar och system, som erbjuder nya möjligheter på den norska marknaden" säger Lasse i en kommentar."Det finns definitivt utrymme för mobila lösningar som erbjuder flexibilitet och effektiva anpassningar till företagens verksamhet" menar Lasse.

Vi önskar Lasse välkommen och lycka till med sin nya tjänst i Norge. Lasse kan nås på tel: +47 952 79 582 eller på mail nedan. Cubs norska hemsida når du på www.cub.no

Cub Norge

Cub Business Systems expanderar och öppnar kontor i Norge

2013-03-14

Cub Business Systems går vidare med sina satsningar och öppnar nu verksamhet i Norge.

Redan i början av 2013 drar Cub igång med full aktivitet. Detta genom den första satsningen utanför Sveriges gränser, genom att öppna kontor i Norge. Cub Business Systems AS finns nu i Oslo området, med personal och kunder på plats. Cubs utvecklingsplattform CubLink® har redan ådragit sig intresse från flera organisationer, och en första, stor order är på plats.

"Vi är mycket glada att kunna starta upp vår verksamhet i Norge, där vi ser en stor potential för våra lösningar. Vi ser vi ett ökat intresse för vårt kunnande kring mobila logistiklösningar inom bl a detaljhandeln" säger Göran Thörn, VD för Cub i Sverige. "Cub satsar framåt med optimism. Vi nyanställer på utvecklingsavdelningen och förstärker vårt produktprogram" avslutar Göran.

CubLink ShopFlow

Stor affär för Cub Business Systems i Norge!

2013-03-14

Cub kan nu presentera den första stora affären på den norska markanden. En av Norges största detaljhandelskedjor med över 500 butiker har valt CubLink® ShopFlow till samtliga butiker.

"Vi är naturligtvis väldigt glada att få förtroendet av en av de mest tongivande kedjorna i Norge! Det är extra roligt då detta är det första stora ordern där kunden väljer att arbeta med Motorolas handdator MC40 med Android som operativsystem" säger Lasse Bjørnerud, Daglig Leder för Cub i Norge.

SolidQ Logo

Cub Business Systems och SolidQ i samarbete kring konsulttjänster för SQL Server

2013-02-14

Cub Business Systems och SolidQ har tecknat ett samarbetesavtal som ger Cub möjlighet att marknadsföra, erbjuda och installera SolidQs produkter och tjänster inom SQL Server området.

Samarbetet omfattar att erbjuda SolidQs produkt ”Health Check” som testar av kundens SQL Server prestanda och funktionalitet och tar fram förslag på åtgärder för att förbättra detta men även pekar på eventuella risker i systemen som kan behöva åtgärdas. Vidare erbjuds tjänster för en mer kontinuerlig övervakning av systemen, samt expertvägledning avseende implementeringar och migreringar.

CubLink ShopFlow

Konfektionskedja investerar i mobila system från Cub Business Systems

2012-08-14

Cub Business Systems har tecknat avtal med en av Sveriges största butikskedjor kring utveckling på Cubs mjukvaruplattform CubLink®.

Systemet baserar sig på vår lösning CubLink® ShopFlow och erbjuder logistikfunktionalitet för olika typer av mobila enheter i butik. Lösningen kommer att användas i butiker i både Sverige och utomlands.

CubLink ShopFlow

Ny butikskedja i affär med Cub Business Systems

2012-06-13

Under våren har Cub Business Systems ingått en överenskommelse med en rikstäckande butikskedja med 100-tals butiker.

Lösningen baserarar sig på handdatorer från Motorola och butiksinterna rutiner från standardsystemet CubLink® ShopFlow. Systemet kommer att rullas ut till samtliga butiker under hösten 2012.

Cub byter namn

2012-04-01

CUB Handdatorsystem ändrar namn till Cub Business Systems. Samtidigt översätter man namnen på alla sina system till engelska.

- Vår marknad sträcker sig utanför Sveriges gränser, det känns därför naturligt att både företaget och våra system har engelska namn. Vi vill dessutom lägga större vikt vid att det är system vi utvecklar och levererar och inte bara handdatorer, även om dessa finns med som en del i många av våra leveranser, säger Göran Thörn, Managing Director på Cub.

De nya namnen på Cubs olika system och applikationer för butik, lager, inventering och försäljning är CubLink® ShopFlow, CubLink® WareHouse, CubLink® StockTaking respektive CubLink® SalesForce. I portföljen finns även skräddarsydda lösningar, CubLink® Custom Made, samt en applikation för styrning och kontroll av mobila enheter, CubLink® DeviceManagement.

- I samband med namnbytet driftar vi också vår nya hemsida, där vi beskriver våra system, produkter, tjänster och olika användningsområden. Innehållet kryddas med konkreta case där några av våra kunder berättar om nyttan och erfarenheten av våra lösningar för mobil datahantering, berättar Urban Engström, Marketing Manager.

Den nya hemsidan har samma adress som före namnbytet: www.cub.se

För frågor och mer information, kontakta Urban Engström eller Göran Thörn på +46 8 638 88 50

INDISKA

INDISKA investerar i handdatorsystem från CUB Handdatorsystem

2012-01-24

Indiska har med CUB Handdatorsystem tecknat avtal om ny handdatorlösning för sina butiker.

Handdatorlösningen innefattar funktioner för inventering och leveransen sker redan med start i slutet av januari 2012. Genom CUB:s övervakningssystem Device Management, kommer Indiska också att kunna på distans både sköta uppdateringar, styra funktioner i handdatorerna, ha en bättre kontroll över sitt bestånd av handdatorer och samt hantera support & service.

Handdatorsystemet integreras mot Indiskas interna system, och CUB levererar hela lösningen i form av handdatorer och kringutrustning, systemlösning, framtida utveckling samt tillhörande tjänster. I grunden finns CUBs systemplattform CUBLink®, handdatorn Morphic från Nordic ID, CUBLink® Device Management samt integration mot Extenda.

Om INDISKA

INDISKA är en svensk familjeägd butikskedja etablerad 1901 som säljer en unik mix av mode och inredning med en egen stil, Bohemian Modern. Allt designat i Stockholm av människor som älskar Indien. INDISKA har idag 90 butiker i Sverige, Norge och Finland.

Hemtex

CUB Handdatorsystem och Hemtex tecknar avtal kring handdatorsystem

2011-11-17

Hemtex har tecknat avtal med CUB om ny handdatorlösning i butikerna.

Genom CUB:s övervakningssystem Device Management, kommer Hemtex också att kunna ha en bättre kontroll över sitt bestånd av handdatorer och på distans både sköta uppdateringar, styra funktioner i handdatorerna samt hantera support & service.

CUB kommer att leverera hela det efterfrågade behovet av handdatorer och kringutrustning, systemlösning, framtida utveckling samt tillhörande tjänster. Systemet bygger på systemplattformen CUBLink®, Morphic handdatorer från Nordic ID, CUBLink® Device Management samt integration mot SAP.

Om Hemtex

Hemtex är Nordens ledande hemtextilkedja med totalt 161 butiker i september 2011, varav 135 i Sverige, 23 i Finland, 1 i Danmark, och 2 i Estland. Av butikerna är 142 ägda av Hemtexkoncernen och 19 av franchiseföretag. Under gemensamt varumärke säljer butikerna heminredningsprodukter med tonvikt på hemtextil. Hemtexkoncernens årsomsättning uppgick per den 30 september 2011 till totalt 946,1 miljoner kronor.

Texab

Texab väljer CUBLink® Lager

2011-11-13

Texab har valt att tillsammans med CUB införa ett nytt WMS-system för att stödja sina logistikprocesser. Lösningen baseras på CUBLink® Lager som anpassas för Texabs tredjeparts logistik. I början av 2012 skall ett nytt höglager på drygt 2000 kvadratmeter stå klart för inflyttning och ersätta lagret på Kvarnholmen där Texab funnits allt sedan starten 1987. I samband med flytten till det nya lagret installerar man det nya lagerhanteringssystemet med handterminaler och streckkodsmärkning av de varor som hanteras.

CUBLink® Lager ger bl a följande funktionalitet för Texab

  • Texabs kunder får en egen portal där de kan logga in och se lagersaldon och orderstatus.
  • Texabs kunder kan själva knappa in ordrar, eller föra över orderfiler från sina affärssystem vilket minskar administrationen för Texabs personal och minskar risken för fel.
  • Full spårbarhet för alla lagertransaktioner
  • Omedelbar registrering av exakt var artiklar befinner sig i lagret vilket gör lagret lätt att administrera även om man har tillfällig personal.
  • Ett säkert system för kontroller vid plockning till kundorder för att minimera felplock.
  • Enklare och snabbare inventering.
  • Förhöjd kundservice genom färre felleveranser och spårbarhet över vad som har levererats.
  • FIFO-hantering och funktionalitet för att varna vid utgånget bäst före datum.

Om Texab

Texab är ett logistikföretag som bl a sysslar med lagerbemanning, spedition och 3PL-tjänster. Man finns idag i Stockholm, Göteborg och Ängelholm

ABC

Lagersystem införs hos ABC Ställningsmontage

2011-11-08

CUB Handdatorsystem har tecknat avtal med ABC Ställningsmontage för leverans av CUBLink® Lager. Systemet ger ABC´s personal kontroll på leveranser samt lagerinformation på eget lager, men även av de produkter som finns installerade hos kund.

Om ABC Ställningsmontage

ABC Ställningsmontage är ett Stockholmsbaserat företag som levererar och monterar byggnadsställningar till kunder som behöver resa en ställning på en arbetsplats för byggnation eller underhåll.

Region Halland

CUBLink® för logistikhantering i Region Halland

2011-11-02

Region Halland har det övergripande ansvaret för hälso- och sjukvård i Halland. På Läkemedelsenheten inom Region Halland har man tecknat avtal med CUB för ett system för administration av vätskevagnar. Systemet omfattar serverprogramvara och administrationsprogram för server samt applikation för mobila datorer och etikettskrivare baserad på den standardiserade systemplattformen CUBLink®.

Om Region Halland

Region Halland är regionens välfärds- och utvecklingsorganisation. Uppdraget är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Visionen är att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.

Björn Borg

Björn Borg väljer säljsystemet CUBLink® Sälj som ordersystem

2011-09-26

Björn Borg Sverige har valt att jobba med säljapplikationen CubLink®, ett mobilt order- och presentationsverktyg för iPad. Applikationen har även integrerats med Björn Borgs centrala affärssystem.

- Cub har på ett snyggt och pedagogiskt sätt integrerat alla våra säljmoment i ett komplett verktyg. Applikationen har inneburit en nytändning för säljarna och en avlastning för kundtjänst, säger Jim Rosengren, Sverigechef på Björn Borg.

Den mobila säljapplikationen, som utvecklats av Cub Handdatorsystem i Stockholm, körs direkt på en iPad och fungerar både online via 3G och offline om det saknas täckning.

- Vi har spetsat in oss på att utveckla en stilren lösning med samtliga rutiner i en säljprocess, från presentation och orderhantering, till kundhistorik, lagersaldo, artikelnummer och prislistor, berättar Kristofer Browall, säljchef på Cub.

Cub

CUB lanserar effektiva och mobila säljsystem för läsplattor och handdatorer

2011-08-31

Nu kan säljpersonal enkelt och smidig presentera och ta order på fältet med CUBLink® Sälj. I läsplattan kan man enkelt presentera och bläddra fram önskade produkter samt med ett enkelt klick beställa utifrån färg, storlek och variant.

Genom att CUBLink® Sälj kan integreras mot företagets affärssystem, sker all orderhantering i ETT system. Man gör färdigt ordern i den katalog säljaren jobbar med i CUBLink® Sälj, för att sedan med automatik skicka ordern till affärssystemet. Inget mellanjobb behövs.

Med möjlighet till mobil uppkoppling kan man även få tillgång till aktuell lagerstatus, m.m.

Kontakta CUB Handdatorsystem på info@cub.se eller ring växel: 08-638 88 50.

Eureka

Norska Eureka väljer CUBLink® Lager

2011-05-10

Det norska bolaget Eureka Pumps har valt CUBLink® Lager för att hantera lagret vid sin anläggning i Sørumsand. CUBLink® Lager kommunicerar med affärssystemet Navision och innehåller funktioner för godsmottagning, utskrift av artikeletiketter, plock till produktion, lagerflyttar samt inventering.

Systemet grundar sig på en serverlösning baserad på CUBLink® samt Morphic handdatorer från Nordic ID. Det är CUBs första installation i Norge, och implementeringen genomförs av konsulter från BarCom Labelling.

Om Eureka Pumps

Eureka Pumps AS har mer än 30 års erfarenhet inom pumpteknologi och täcker alla typer av pumplösninghar inom olja- och gasindustrin. Man omsatte 2009 mer än 1.4 miljarder NOK och har över 500 anställda.

Axstores

CUB Handdatorsystem och Axstores tecknar avtal kring handdatorsystem

2011-02-10

Axstores AB, i vilka bolagen Åhléns, Kick’s, Lagerhaus och Esthetique ingår, har tecknat avtal med CUB Handdatorsystem om ny lösning för rutiner som inventering, beställning, leveranskontroll, etc. Utvärdering har skett internt och i varuhus under hösten, och den första leveransen av handdatorer kommer att ske under februari.

Det nya systemet från CUB kommer att snabba upp arbetet i butik, och ersätta det äldre system man har idag. Genom CUB:s övervakningssystem Device Management, kommer Axstores också att kunna ha en bättre kontroll över sitt bestånd av handdatorer och på distans både sköta uppdateringar, styra funktioner i handdatorerna samt hantera support & service.

CUB kommer att leverera hela det efterfrågade behovet av handdatorer och kringutrustning, systemlösning, framtida utveckling samt tillhörande tjänster. Systemet bygger på systemplattformen CUBLink®, Morphic handdatorer från Nordic ID, CUBLink® Device Management samt integration mot Extendas butiksdatasystem.

Om Axstores

Axstores är en av Nordens ledande detaljhandelskoncerner med drygt 300 varuhus och butiker i Sverige, Norge och Finland samt med 5000 medarbetare. Företaget omsätter drygt 6 miljarder kronor på årsbasis och ingår i Axel Johnson AB, som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. Axstores består av tre starka varumärken: Åhléns som är Sveriges ledande varuhuskedja och även en framgångsrik interiörbutikskedja i Norge. Kicks som är den ledande skönhetsbutikskedjan i Norden och Lagerhaus som är en populär present- och heminredningskedja i Sverige.

Stena

Snabb återvinning hos Stena Recycling

2011-01-30

CUB Handdatorsystem har tecknat avtal med Stena Recycling angående leverans av handdatorsystem.

På Stena Recyclings nya anläggning i Västberga i Stockholm har man öppnat ett enkelt drive-through-koncept där man med hjälp av handdatorer och vågar kan ge kunderna en snabb hjälp. Här kan återvinnas allt mellan elkablar och koppartak. Kommunikation till affärssystemet sker trådlöst med WLAN från Morphic handdatorer.

Om Stena Recycling:

Stena Recyclings huvudsakliga uppgift är att ta hand om avfall och uttjänt material för återanvändning och återvinning.

Ellos

Ellos uppgraderar till CUBLink®

2011-01-15

Ellos har under många år använt ett handdatorsystem från CUB på sitt lager i Borås. Nu uppgraderar man till senaste generationen CUBLink® som skall användas med Motorolas handdatorer MC55 och streckkodsläsning med en ringscanner.

Om Ellos:

Ellos grundades 1947 och är idag Nordens största varuhus online. Ellos är en del i Redcats Nordic som är Nordens ledande distanshandelsföretag med varumärkena Ellos, La Redoute, Catalog, Enjoy och Jotex. Redcats Nordic har 1 100 anställda och en omsättning år 2007 på 3.1 miljarder SEK.

Hogia Retail

CUB och Hogia Retail Systems tecknar avtal om produktsamarbete

2010-10-05

CUB och Hogia Retail Systems har tecknat avtal om produktsamarbete för att erbjuda en ny handdatorlösning till butiksdatasystemen Deta3000 och Hogia Retail POS. Systemet bygger på mobilplattformen CUBLink®, Morphic handdatorer från Nordic ID, samt integration mot butiksdatasystemen

Lyra Scandinavia väljer lagersystem från CUB

2010-09-28

Lyra Scandinavia och CUB har avtalat om leverans och installation av CUBLink® Lager till verksamhetens lager i Kungälv.

Bröderna Nilssons

Bröderna Nilssons Delikatesser väljer CUBLink® Lager

2010-08-23

Bröderna Nilssons Delikatesser är en välkänd svensk tillverkare av kallskurna delikatesser. Det nya lagersystemet som CUB utvecklat och installerat bygger på systemplattformen CUBLink®, Morphic handdatorer från Nordic ID, samt integration mot affärssystemet Garp.