Aktuellt

StrongPoint Cub ställer ut på retailmässan NRF i New York

2018-11-30

StrongPoint Cub har åter blivit utvalda att ställa ut i Zebra Technologies monter på den stora retailmässan NRF i New York 2019. Det är en av världens mest kända mässor som täcker innovation och nytänkande inom detaljhandeln.

Det är den framgång som StrongPoint Cub har med sina e-handelslösningar som får Zebra att uppmärksamma och erbjuda möjligheten att ställa ut i Zebras monter på NRF.

”Vi var där i januari i år och hade 3 fulla dagar med presentationer som avlöste varandra hela tiden.” säger Göran Thörn, SVP hos StrongPoint Cub AB. ”NRF i New York ett utmärkt tillfälle för oss att skapa nya kontakter och försäljningskanaler för våra lösningar, främst i Nord- och Sydamerika, men även att kunna få kontakt med besökare från övriga världen som är där” fortsätter Göran.

Förutom att de tre största aktörerna på den svenska dagligvarumarknaden använder lösningar från StrongPoint Cub E-commerce Logistics Suite, har nu de första installationerna även gjort utomlands. ”Vi är nu igång med installationer både i Danmark och Estland, och med det nätverk som StrongPoint-koncernen erbjuder finns även diskussioner i andra europeiska länder.

Genom det förvärv som StrongPoint gjorde av oss i slutet av 2017, har vi nu helt andra möjligheter att nå ut med våra lösningar utanför Sverige, och tillsammans med våra Click&Collect lösningar har vi idag ett svårslaget koncept att erbjuda.” avslutar Göran.

Besök StrongPoint Cub i Zebras monter 2101 på NRF under perioden 13-15 januari, 2019.

 

StrongPoint Cub ställer ut på Equipmag 2018 i Paris

2018-08-15

Tillsammans med övriga kollegor inom StrongPointkoncernen, ställer StrongPoint Cub ut på den internationellt kända mässan Equipmag 2018 i Paris 10-12 september.

På mässan kommer StrongPoint Cub visa sitt E-commerce Logistics Suite lösning, som ett flertal av våra större kunder i Sverige nu använder. Under hösten kommer installationer även att göra i flera av våra nordiska länder. Lösningen är unik, då den täcker alla områden i kedjan från det att ordern är lagd, och omfattar managering, plockning, utlämning och utkörning. Läs mer om lösningen här: https://www.cub.se/sv/losningar/retail

På mässan kommer StrongPoint också att visa sin lösning för utlämning av varor i skåp, som hanterar både torra, kylda och frysta varor. Även den nya lösningen för self check-out kommer att visas.

StrongPoint kan ni besöka i monter F115.

Läs mer på https://www.strongpoint.com/news/meet-strongpoint-in-paris-france-in-september-at-the-equipmag-2018/

Cub, StrongPoint och Pricer sponsrar priset Årets Digitaliserade Butik

2018-03-22
2018-03-22

Nu är det dags att utse branschens prestigefulla vinnare till Dagligvarugalan 2018. I år är Cub tillsammans med StrongPoint och Pricer med och sponsrar priskategorin Årets Digitaliserade Butik.

Dagligvarugalan arrangeras varje år av FriKöpenskap och ses som årets stora branschfest för dagligvaruhandeln. En gala där man sätter strålkastarljuset på alla kreativa, nytänkande och framgångsrika insatser som görs inom branschen.

I år sponsrar vi priskategorin Årets Digitaliserade Butik. Nomineringsperioden pågår för fullt och med följande kriterier söker vi nu en potentiell vinnare.

Årets Digitaliserade Butik 2018

Årets Digitaliserade Butik nyttjar digital teknik i butiksmiljön för att effektivisera arbetet i butik och öka lönsamheten. Digitaliseringen i butiken bidrar även till att förhöja kundernas köpupplevelse.

Juryn kommer att bedöma nominerade butiker efter följande kriterier:

  • Hur har digital effektivisering ökat     lönsamheten?
  • Hur har digitaliserade processer ökat     effektiviteten?
  • Hur har butiken ökat sitt fokus på digitala     butikslösningar?
  • Vilka digitala lösningar finns i butik för     att öka försäljning, kundnöjdhet och lojalitet?
  • Använder butiken mobila shoppinglösningar     för kunderna?
  • Vilka digitala lösningar används som     bidrar till ökad service.

I juryn för priskategorin: Nils Hulth Pricer, Karin Mineur Kronans Apotek, Peter Muld ICA, Urban Engström Cub, Campbell Peacock Mercian Consulting, Roland Söderberg StrongPoint, Joachim Björk Fri Köpenskap.

Vilken butik tycker du borde vinna priset?

Nomineringsperioden pågår fram till och med den 25 maj. Men vänta inte, nominera redan idag. Ja, jag vill nominera! Klicka här!

 Läs mer om: StrongPoint Pricer Dagligvarugalan 2018

StrongPoint stärker sitt engagemang för e-handel genom förvärv av Cub Business Systems AB

2017-12-15
2018-01-03

StrongPoint förvärvar 100 procent av aktierna i Cub Business Systems AB, vilket stärker engagemanget för e-handel.

Digitalisering av varor accelererar - och effektiva omnikanals- och logistiklösningar utgör nyckelelement för StrongPoints kunder, där förvärvet av Cub passar väl in i inriktningen kring lösningar inom omnichannel och e-handel.

"Vi på Cub ser fram emot att bli en del av StrongPoint-familjen och ser stora framtida möjligheter. Våra produkter passar ihop och ger oss ännu större möjligheter att leverera en komplett lösning till våra kunder. Vi kan hantera en internationell marknad och ökad potential i vår framtida produktutveckling, säger VD för Cub Business Systems AB, Göran Thörn.

"StrongPoint har haft en mycket framgångsrik lansering av Click & Collect. Förvärvet av Cub kompletterar vår lösning och gör det möjligt för oss att leverera framtidsorienterade system för våra kunder hemma och utomlands, samtidigt som vi stärker våra e-handels- och Omni Channel-ansträngningar. Det här är affärsområden som växer kraftigt, vilket kommer att hjälpa StrongPoint att expandera vidare i den digitala världen ", säger StrongPoints VD Jørgen Waaler.

Läs den fullständiga pressreleasen

Cub Business Systems ställer ut på världsberömd retailmässa i New York

2017-11-17
2017-11-27

Cub Business Systems har blivit utvalda att ställa ut i Zebra Technologies monter på den stora retailmässan NRF i New York i början på nästa år. Mässan är känd världen över med att presentera det senaste inom retail-området.

Cub Business Systems fått den unika möjligheten att ställa ut i Zebra Technologies monter på den världsberömda retail-mässan NRF, i New York, i början på nästa år. Zebra erbjuder endast sex stycken av alla sina 10 000-tals partners världen över att ställa ut i deras monter. Cub är representant och ansikte utåt för de svenska teknologiska framstegen som har tagits under årets gång. Tidigare i år har Cub fått två utmärkelser på Zebras nordiska partnermöte, som Bästa Lösning och Bästa ISV (Independent Software Vendor). – Möjligheten att ställa ut i Zebras monter på NRF är ett erkännande för den lösning inom Click & Collect-området som vi utvecklat och som med framgång köras av flera stora aktörer. Vår lösning hanterar hela flödet av on-line order, allt från planering och plockning till utlämning och utkörning. Detta gör vår lösning unik och vi har upplevt stor uppskattning från våra kunder, säger Göran Thörn, VD på Cub Business Systems.

Cub får lovord från Mark Thomson, Director, Retail & Hospitality EMEA. Han förtydligar varför deras medverkan på mässan är självklar: – Tillväxten av globala lösningar inom området Click & Collect som omnikanal växer i styrka. Cubs långa erfarenhet och deras kundnöjdhet, samt samarbetet med Zebra visar på deras möjligheter att arbeta med kunder oavsett var de finns.

NRF i New York är världens mest berömda retail-mässa. Under tre dagar samlas besökare från hela världen för att ta del av nyheter inom retail-området. Teknikutveckling blandas med intressanta föreläsningar. Flera av världens mest välrenommerade företag ställer ut och visar upp hur man kan förbättra effektiviteten och lönsamhet i fråga om att möta konsumenterna både i butik och e-handel.

Besök Cub i Zebras monter 1603 på NRF under perioden 14-16 januari, 2018.

Ny plocklösning till Coops nya online-satsning

2017-06-22
2017-10-12

I maj startade Coop sitt nya e-handelsnav i södra Stockholm och kommer i och med det att tredubbla sin kapacitet för näthandel. Coops nya lager har en yta om ca 6000 m2, och ska hantera order från Stockholm och Mälardalen.

Totalt kommer upp till 100 plockare samtidigt att plocka on-line order. Cub Business Systems har fått förtroendet att leverera den lösning som ska hålla reda på att rätt varor plockas och packas till rätt kund.

I Coops nya lager i Kungens Kurva, söder om Stockholm, plockas ett stort antal kundordrar varje dag. För att klara detta, behövde Coop ett nytt system för att på ett kvalitativt och effektivt sätt kunna säkerställa sin starka tillväxt. Det nya lagret är en s.k. ”Dark Store”, vilket innebär att den enbart används för att plocka on-line ordrar. Man kan inte som konsument komma dit och handla själv. 

– Vi är naturligtvis glada över att ha fått förtroendet att få leverera vår lösning Pick&Collect till Coop och till ett specifikt lager som bara används för att plocka on-line ordrar. Cub lösning finns redan i fler än 200 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i en Dark Store, vilket innebär att ett stort antal order ska hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems. 

Coop startar nu med att använda Cubs lösning för plockning i det nya lagret i Kungens Kurva, men tanken är också att enskilda butiker ska kunna använda samma lösning i framtiden. 

– Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras, säger Niklas Zeltin, Operativ chef för Online på Coop 

– Vi har nu vår lösning hos de tre stora aktörerna på svensk dagligvarumarknad, vilket är ett bevis på att vårt system innehåller de funktioner som är nödvändiga för att snabbt och korrekt hantera ett stort antal order. Detta oavsett ifall man använder det i en enskild butik eller på ett plocklager som i Coop fall. Vi menar att vi är de enda som idag kan leverera en lösning på detta, som även innefattar de viktiga delarna att hantera utlämning till kund i butik, eller utleverans via hemkörning till kunden. Detta för att öka möjligheterna till kontaktytor med kunden även vid on-line order, avslutar Marcus. .

Cub Business Systems dubbelt prisade

2017-06-02
2017-10-12

Under onsdagskvällen fick Cub Business Systems anledning att fira när Zebra Technologies delade ut priser. Cub Business Systems vann två priser, både för bästa ISV (Independent Software Vendor) och bästa lösning.

Under onsdagen hade Zebra Technologies sitt stora nordiska möte i Göteborg och under kvällen var det prisutdelning. Cub Business VD fick två gånger gå upp för att hämta priser i kategorierna ISV och bästa lösning.

– Zebra Technologies är en av världens största tillverkare av utrustning och lösningar inom automationsindustrin, så det här är naturligtvis en stor sak för oss, säger Göran Thörn, VD på Cub Business Systems. De belönas bland annat för att de ligger långt fram i att transformera lösningar från befintliga plattformar till Android-enheter men också för sin starka Pick & Collect-lösning som etablerat sig i Sverige. 

– Vi är naturligtvis glada över båda utmärkelserna vi vunnit. Det är ett erkännande för det samarbete vi har med Zebra, men även för de starka lösningar som vi utvecklar och levererar till våra kunder. Ett tecken på det är också att flera av de största aktörerna på den svenska detaljhandelsmarknaden använder våra system, och att vi också nu märker av ett stigande intresse från utlandet, säger Göran Thörn.

Cub presenterar nya logistiklösningar för butiks- och e-handel

2017-05-03
2017-08-03

Cub Business Systems erbjuder sömlösa logistiska lösningar där konsumenten kan följa sin beställning genom e-handels näringskedja, från butik till valfritt utlämningsställe. Samtidigt som de erbjuds direkt kommunikation med det säljande företaget genom hela processen.

– Traditionell handel håller på att förändras i grunden och då är det viktigt att vi tar täten, säger Kristoffer Browall, Key Account Manager.

Detaljhandelns spelregler håller på att skrivas om från grunden. Numera erbjuder matbutiker hopplockade matkassar, med hemleverans, drive through-hämtning eller ett personligt möte i affär. De senaste åren har intresset för Click and collect-försäljningen ökat i Europa. För Cub Business Systems är det viktigt att erbjuda tongivande logistiklösningar på den innovativa marknaden och överträffa den digitala konsumentens förväntningar.

– Vi erbjuder lösningar för att kunderna ska kunna knyta konsumenterna närmare till sig. E-handeln kan innebära att kunderna aldrig träffar eller har kontakt med sina konsumenter. Med vår lösning finns möjligheten att integrera med konsumenterna om de så önskar, säger Kristoffer Browall.

Trots dagens snabba leveranstider och lättillgängliga webbshoppar, finns det fortfarande behov att mötas i e-handelns näringskedja. Det finns en önskan hos konsumenterna att kommunicera med företaget under hela orderprocessen. Med sin logistiska lösning lyckas Cub Business Systems leva upp till kundens förhoppningar.  

– Vi kan erbjuda butikerna ett system som gör att de kan föra en dialog med sina kunder och skapa ett förtroende under hela processen, till exempel om det skulle ske förändringar i ordern. Samtidigt som vi erbjuder butikerna lösningar för hela kundmanövreringen, allt ifrån planering av utkörning och till att plocka varorna i rätt ordning, säger Urban Engström, Marketing Manager.

För de butiker som ser ett problem i att börja med butiksplockning av e-handelsordrar, så erbjuder Cub Business Systems ett unikt mobilbaserat lagersaldo-system som gör det enklare för butiker att hänga med i E-handels tidsålder. Systemet förser butiken med korrekt information om vad som finns tillgängligt för plockning av en e-handelsbeställning. – Det är viktigt eftersom man inom till exempel fashion inte blir så nöjd ifall man beställt en grön tröja och den sedan blir ersatt med en gul. Inom dagligvaror är det ett mindre problem att ersätta en Felix-ketchup med en Heinz, om varan tagit slut, säger Urban Engström.

Idag erbjuder Sveriges största matkedjor en click and collect-tjänst till sina kunder. ICA, Hemköp, Willys och Coop använder sig alla av Cub Business Systems system.

Urban Engström och Kristoffer Browall jobbar för att skapa lösningar som ger konsumenterna fler valmöjligheter. Steget mellan butik och e-handel har aldrig varit närmare.

Cub Business Systems lösning får rubriker utomlands

2017-06-19

I veckan publicerade den amerikanska tidningen The Wall Street Journal en artikel om de svenska företagen Postnord AB och ICA, som är först i Skandinavien med att leverera mat direkt hem till kundernas kyl. Bakom tekniken står Cub Business System och startupen Glue AB.

I artikeln kan vi läsa om att 20 stockholmshushåll får testa det nya leveranssystemet, vilket bland annat innehåller ett nytt, tekniskt tillägg till din ytterdörr som gör att du kan låsa upp med din smartphone. Anledningen till att systemet testas är för att Postnord och ICA tillsammans ska utvärdera om erbjudandet att beställa via ICA:s e-handel och få matvarorna levererade hela vägen in till kylen, går hem hos kunderna. 

Själva dörrinstallationstillägget är framtaget av Glue AB, men Cub Business Systems lösning Pick&Collect använder ICA för att ta hand om sina e-handelsbeställningar och plockningen av matvarorna som sedan levereras till kundernas kyl. Hur leveransen går till, från att varorna plockas i butiken med hjälp av Cub:s lösning, till att de placeras i kundernas kyl, beskrivs i ett videoklipp i anslutning till artikeln. 

– Det känns givetvis väldigt spännande att amerikansk media har fått nys om våra svenska lösningar, särskilt roligt att vårat system Pick&Collect beskrivs så tydligt i videoklippet, säger Henrik Renefeldt, försäljningschef Cub Business System.

Läs hela artikeln i Wall Street Journal

Cub växer och söker fler utvecklare

2017-11-27

Efterfrågan på Cubs lösningar och tjänster ökar hela tiden. Därför söker vi nu förstärkning på utvecklingssidan.