Kundcase

Axfood

Fullmatat butikssystem för Axfood

Axfood har jobbat med handdatorer i 30 år. I sitt nya mobila butikssystem har man förenat det gamla med det nya och fått en lösning som rationaliserar arbetet i ca 350 butiker.

- Cub erbjöd en mobil och trådlös lösning som kunde integreras med de handdatorer vi redan hade investerat i. Samtidigt fick vi ett helt nytt system, med funktioner och processer som verkligen hjälper oss att rationalisera butiksarbetet, säger Richard Johnsson på Axfood.

Utvecklingsarbetet inleddes med en förstudie i början av 2009. I slutet av samma år var CubLink®-systemet klart för pilotdrift i tio butiker, för att under våren 2010 rulla ut i större skala.

- Det var en klar fördel att kunna testköra och utvärdera systemet i ett fåtal butiker, innan vi drog på för fullt. Installationen delades upp i tre etapper och när vi under 2012 är klara med den sista installationen har vi kopplat upp ca 350 butiker över hela landet.

Skräddarsydd helhetslösning

Axfood har valt ett skräddarsytt CubLink®-system, med inbyggda funktioner för bl.a. in- och utleveranser, priskontroll, inköps- och kundorder, inventering, svinn och kross. Systemet förändras och byggs ut i den takt Axfood önskar.

All kommunikation i systemet sker via trådlösa handdatorer. Via dessa kan butikspersonalen även beställa etiketter, skyltar och annat displaymaterial med några enkla knapptryckningar. För att hantera det stora antalet handdatorer, administreras lösningen med hjälp av Cubs övervakningssystem CubLink®Device Management.

- Vi har redan fått bra payback på investeringen. Cub är väl insatta i hur vi vill ha det, de har bra koll på hur en butik fungerar och vilka problem som behöver lösas. Vi känner oss därför väldigt trygga i vår fortsatta systemutveckling, avslutar Richard.

  • Butikssystem: CubLink® ShopFlow
  • System för enhetsbevakning: CubLink® Device Management
  • Affärssystem: SAP
Vi har redan fått bra payback på investeringen. Cub är väl insatta i hur en butik fungerar och vilka problem som behöver lösas. Vi känner oss väldigt trygga.

Coop

Cubs lösning för Coop Online ökar produktiviteten

I maj 2017 startade Coop sitt nya e-handelsnav i södra Stockholm och kommer i och med det att tredubbla sin kapacitet för näthandel. Coops nya lager har en yta om ca 6000 m2, och ska hantera order från Stockholm och Mälardalen. Totalt kommer upp till 100 plockare samtidigt att plocka on-line order. Cub Business Systems har fått förtroendet att leverera den lösning som ska hålla reda på att rätt varor plockas och packas till rätt kund.

I Coops nya lager i Kungens Kurva, söder om Stockholm, plockas ett stort antal kundordrar varje dag. För att klara detta, behövde Coop ett nytt system för att på ett kvalitativt och effektivt sätt kunna säkerställa sin starka tillväxt. Det nya lagret är en s.k. ”Dark Store”, vilket innebär att den enbart används för att plocka on-line ordrar. Man kan inte som konsument komma dit och handla själv.

- Vi är naturligtvis glada över att ha fått förtroendet att få leverera vår lösning Pick&Collect till Coop och till ett specifikt lager som bara används för att plocka on-line ordrar. Cub lösning finns redan i fler än 250 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i en Dark Store, vilket innebär att ett stort antal order ska hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems.

Skalbart och flexibelt

Coop startar nu med att använda Cubs lösning för plockning i det nya lagret i Kungens Kurva, men tanken är också att enskilda butiker ska kunna använda samma lösning i framtiden. 

- Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras. Det är ett fantastiskt system som vi leker mycket med för att öka produktiviteten, säger Niklas Zeltin, Operativ chef för Online på Coop.  

Vi har nu vår lösning hos de tre stora aktörerna på svensk dagligvarumarknad, vilket är ett bevis på att vårt system innehåller de funktioner som är nödvändiga för att snabbt och korrekt hantera ett stort antal order. Detta oavsett ifall man använder det i en enskild butik eller på ett plocklager som i Coop fall. Vi menar att vi är de enda som idag kan leverera en lösning på detta, som även innefattar de viktiga delarna att hantera utlämning till kund i butik, eller utleverans via hemkörning till kunden. Detta för att öka möjligheterna till kontaktytor med kunden även vid on-line order, avslutar Marcus.

  • Plocksystem: CubLink® Pick&Collect
  • Affärssystem: Wipcore Enova
Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras. Det är ett fantastiskt system som vi leker mycket med för att öka produktiviteten.

Glitter

Tid över istället för övertid

Butikskedjan Glitter, med 253 butiker i Norden och Polen, har kapat sina inventeringstider dramatiskt med den mobila lösningen CubLink®– Vi sparar 80% av tiden, säger Jimmy Bixfeldt.

Glitter hjälper tjejer och kvinnor i alla åldrar att skapa sin personliga stil med prisvärda modesmycken, accessoarer och stylingtips.

I samtliga 253 butiker i Norden och Polen har Glitter implementerat en inventeringslösning från Cub, komplett med system, handdatorer och dockningsstationer.- Vi har även integrerat lösningen med vårt befintliga affärssystem, Microsoft Dynamics AX, säger Jimmy Bixfeldt, IT-ansvarig på Glitter.

Jimmy berättar att man tidigare var tvungna att plocka in extrapersonal på kvällar och nätter för att hinna med inventeringarna, som då gjordes på det gamla sättet med papper, penna och telefon.- Vi började se oss om efter en modernare, säkrare och effektivare lösning och träffade ett antal tänkbara leverantörer. Cub visade upp den klart bästa och mest kostnadseffektiva lösningen, de hade dessutom kompetenta och trevliga medarbetare.

Säkra och täta inventeringar

Lösningen, som används i Glitters butiker sedan 2009, bygger på CubLink® StockTaking, ett standardsystem för inventering som utvecklats av Cub och anpassas efter varje kunds verksamhet, krav och önskemål. I leveransen till Glitter ingår även handdatorer till samtliga butiker och ett tjugotal enheter till lagret i Söderköping.- Nu kan ordinarie butikspersonal inventera löpande under butikstid. Uppskattningsvis sparar vi 80% av tiden och kan därför inventera oftare och säkra upp att vi har rätt produkter i rätt mängd i alla våra butiker, säger Jimmy.

Integrerat med Microsoft Dynamics AX

Förutom inventering kan butikspersonalen sköta kassationer och returer gentemot lagret via Cub-systemet och sina handdatorer.

I Glitters butiker finns inga trådlösa nätverk, handdatorerna synkroniseras istället med affärssystemet via en dockningsstation, som samtidigt laddar handdatorerna.- Cub har specialanpassat systemet och handdatorerna till vårt affärssystem så att det fungerar exakt enligt våra önskemål. Bland annat har de utvecklat en webbservice som ser till att affärssystemet kommunicerar med handdatorerna via TCP/IP, avslutar Jimmy.

  • System: CubLink® StockTaking
  • Hårdvara: Nordic ID Morphic
  • ‍Affärssystem: Dynamics AX
Vi var tvungna att ta in extrapersonal för att hinna med inventeringarna. Nu gör en person samma jobb och vi sparar 80% av tiden", säger Jimmy Bixfeldt, på Glitter.

OKQ8

OKQ8 tankar in butiksdata i CubLink

OKQ8 har installerat ett skräddarsytt butikssystem med trådlösa handdatorer från Cub på alla sina drygt 400 bemannade stationer i Sverige.

- Vi ville ha kontroll på mjukvaran och skapa ett system som är optimalt för våra butiker. Ett annat krav var att hårdvaran kom från samma leverantör, därför valde vi en skräddarsydd lösning från Cub, säger Fredrik Göransson, systemansvarig på OKQ8.

I varje OKQ8-butik finns sedan 2008 en eller flera handdatorer, förprogrammerade med samtliga artiklar i sortimentet. Systemet är integrerat med affärssystemet BOS och utbyter data med backoffice i realtid. Det gör att butikspersonalen alltid har färsk information om produkter, priser, hyllplats, leveranser, beställningar, lagersaldo m.m. direkt i sina handdatorer.

2-3 nya releaser om året

- Vi gör kontinuerliga uppdateringar och utvecklingsarbetet pågår i stort sett oavbrutet. Jag räknar med 2-3 nya releaser om året, berättar Fredrik.

Den skräddarsydda lösningen för OKQ8 bygger på standardsystemet CubLink® ShopFlow, ett flexibelt och öppet system som går att anpassa och bygga ut exakt efter varje kunds krav och önskemål. All utveckling görs av Cub, i nära samarbete med kund.

- Cub är en seriös och trygg partner med stabila lösningar. Vi får alltid snabb respons på våra frågor och den löpande uppdateringen av systemet går väldigt smidigt, avslutar Fredrik.

  • System: CubLink® ShopFlow
  • Hårdvara: Motorola MC3000
  • Affärssystem: BOS
Cub är en seriös och trygg partner med stabila lösningar. Vi får alltid snabb respons på våra frågor och den löpande uppdateringen av systemet går väldigt smidigt

Läs om hur våra produkter förenklar liven för era slutkonsumenter

Kim kan ge bättre service

Eva får tag i rätt kavaj

Jack kommer snabbare ut till landet

Anders middagsplanering förenklas av Cub-systemen

Retailchefen Jenny slipper krångel med Cubs e-handel

Bli kontaktad av en expert