Kundcase

Kundcase

Experter inom omnikanal och mobila logistiklösningar för handeln

Candy People

Aldrig har godisplocket varit enklare

Handskrivna orderlappar och felplock satte länge käppar i hjulen för lagerpersonalen på Candy People i Malmö. Med Cub Business Systems lösning, speciellt utvecklad för lagerhantering, kunde arbetet snabbt effektiviseras och förbättras

Nu kan vi leverera snabbare, med bättre kvalitet och högre säkerhet för slutkunden, säger Carl Tennberg, lageransvarig på Candy People.

Sedan 1982 har Malmöföretaget Candy People levererat lösviktsgodis och konfektyr till en mängd olika företag, både i Sverige och på en internationell marknad. Med omkring 2500 artiklar i lagersaldo har de mycket att hålla koll på och många leveranser som ska uppfylla branschens krav. Eftersom varorna de säljer går under kategorin livsmedel finns det särskilda krav på spårbarhet. Det betyder att om det är fel på en produkt ska det gå snabbt och enkelt att hitta exakt varifrån produkten kommer, vilket görs utifrån leveransens batchnummer. Candy People har länge arbetat väldigt manuellt, med handskrivna listor och markeringar på pallarna.

- Det tog väldigt lång tid att utföra vardagliga sysslor och det fanns också en hög risk att det blev fel någonstans på vägen. Nu har vi verkligen kunnat effektivisera arbetet och alla har bättre koll på leveranserna påpekar Carl.

Det viktigaste för Candy People när de eftersökte en ny lösning, var att de skulle kunna använda handdatorer som läste av streckkoder på pallarna som sedan fördes in i ett system.

- Cub:s lösning, CubLink® Warehouse har funktioner för det, vilket gjorde att Candy People kunde plocka bort all manuell hantering av leveranserna. Och det viktigaste av allt är att de nu verkligen följer branschens krav eftersom det går att spåra allt in i minsta detalj, vilken leverantör som levererat vilken batch och vilka återförsäljare som fått varorna med just den batchen. Det spar tid och ger trygghet åt kunderna, säger Dan Browall, projektledare Cub Business Systems.

Candy People har nu använt Cub:s lösningen en tid och Carl Tennberg menar att det känns tryggare nu när det blir färre fel.

Det tar lite tid att lära sig nya system, men när det väl var gjort märkte vi hur mycket smidigare arbetet faktiskt kan gå. Handdatorn lägger även upp hela plock-rutten, vilket förenklar otroligt mycket. Vi är väldigt imponerade av Cub, de är mycket kompetenta och ger oss alltid snabb och bra support avslutar Carl Tennberg

  • System: CubLink® WareHouse
  • Hårdvara: Motorola M9190
  • Affärssystem: Visma Global
"Nu kan vi leverera snabbare, med bättre kvalitet och högre säkerhet för slutkunden"

KW Parts

Full gas på lagret hos KW Parts

KW Parts, i Skärholmen utanför Stockholm, lagerför och levererar amerikanska bildelar till auktoriserade verkstäder runt om i Europa. Med hjälp av CubLink® WareHouse och moderna handdatorer får de ett effektivt flöde i alla led.

Vi har drygt 62 000 artiklar på lager och hanterar minst 800 orderrader om dagen. Då krävs det att man har ordning på hela flödet, från inleverans och sortering till plock och pack och utleverans, säger lagerchef Mikael Högstadius.

KW Parts affärssystem, Navision, tar hand om inkommande beställningar, oftast via webben. Affärssystemet kommunicerar i sin tur med CubLink® WareHouse.

För oss fungerar det perfekt med Cub, och då menar jag både lagersystemet och den löpande servicen, alla uppgraderingar och integrationen med vårt affärssystem.

Samma jobb på halva tiden

Mikael tar ett konkret exempel på hur KW Parts idag jobbar betydligt effektivare och med större precision på godsmottagningen, den första anhalten i lagerhallen.

Förut tog det ungefär en arbetsvecka att packa upp en 40 fots container med bildelar. Idag görs samma jobb på 2-3 dagar, med 100 procentig spårbaret och precision på varje enskild artikel.

Mikael berättar vidare hur applikationen har effektiviserat orderplockningen, där den som kör runt med trucken och plockar artiklarna ser flera ordrar samtidigt i sin handdator.

Ordrarna sorteras efter vilken gång och vilken hylla artikeln ligger i, vilket gör att vi sparar en massa spring och slipper backa fram och tillbaka i gångarna.

Till sist packas och kontrolleras varje order innan den skickas vidare till beställaren. Även här underlättar CubLink® WareHouse, genom automatiska utskrifter av följesedel, proformor och transportetikett.

  • System: CubLink® WareHouse
  • Hårdvara: Psion WAP Gen 2
  • Affärssystem: Navision
"Nu packar vi upp en 40 fots container på 2-3 dagar istället för en vecka, dessutom med 100% spårbarhet och precision"

Läs om hur våra produkter förenklar liven för era slutkonsumenter

Emilio och Anna slipper julstressen